Dotyk Terpsychory w Galerii Stylowy!
Czwartek 2 października 2014r.
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne, Centrum Kultury Filmowej Stylowy oraz autorka Ela Waszczuk zapraszają do Galerii Fotografii Stylowy na wystawę fotografii pt. Dotyk Terpsychory.
Tematem wystawy jest powiązanie formuły tańca klasycznego z rzeźbieniem przez naturę wapiennych tarasów Bawełnianych Zamków w tureckim Pamukkale. Wydawać by się mogło, że to porównanie czysto iluzoryczne lecz prawdą jest, że taniec towarzyszy człowiekowi niemal od zarania jego dziejów a struktura wapiennych tarasów też jest kształtowana od tysięcy lat. Jak kształtowały się umiejętności tańca, przekształcały układy choreograficzne, tak woda liżąca stoki Pamukkale wyrzeźbiła na ich powierzchni ogrom bogactwa, dający podobne doznania wizualne i estetyczne co taniec. Tu też czas odgrywał niepoślednia rolę w dochodzeniu do uzyskania efektu artystycznego bogactwa struktur. Tak samo czas w nauce tańca klasycznego, od wczesnego dzieciństwa po wiek młodzieńczy odgrywa nie-poślednią role w kształtowaniu cech przypisanych tej dziedzinie sztuki. Każdy dzień ćwiczeń jest oku-piony ciężką pracą i opromieniony słońcem odbijającym się w wodach spływających po Bawełnianych Zamkach o zachodzie słońca. Im dalej w czas, tym więcej słońca opromienia twarze adeptów Terpsy-chory, której dotyk zaledwie, wyzwolił w nich potrzebę doskonalenia tanecznych pas. Po latach, część z nich, jako świadomi tancerze znajdzie się na zawsze w ramionach Terpsychory, by jej nie opuścić do końca życia, tak wielka bowiem będzie ich miłość i namiętność.
Jak wielkiej przecudnej urody tarasy, tak wielkie będą ich umiejętności wyzwalające w widzach wzru-szenie i podziw.
Fotografie te to metafora pokazująca przeobrażenie małych adeptów tańca w dojrzałych tancerzy, wyłaniających się z mroku nieświadomości uprawianej sztuki, opromienianych coraz mocniej odbla-skami słońca, niczym jupiterami na scenie, by spełniać marzenia o podboju scen baletowych świata. Fotografia czarno-biała doskonale tu koresponduje z refleksami słońca odbijającego się w wodzie ta-rasów Pamukkale, stwarzającymi wrażenie ozłacania obrazu. Faktury tarasów stanowią jednocześnie dekoracje, w których poruszają się mali tancerze, wyłaniający się jakby z otchłani w przestrzeń, którą należy zawłaszczyć tańcem.
To pean na cześć ich ciężkiej, codziennej, mozolnej pracy nad sobą, własnymi słabościami, nad mdle-jącym z wysiłku ciałem, po to, by choć na chwilę w dorocznej gali baletowej błysnąć tym, co najcen-niejsze - pasją, talentem i urokiem nieopierzonych przecież jeszcze tancerzy, wzbudzając w widzach niekłamany podziw dla ich umiejętności. Mali i trochę bardziej dojrzali adepci baletu dają z siebie to co najcenniejsze, umiłowanie tańca klasycznego, udowadniając, że wbrew powszechnej komercjaliza-cji, są miłośnikami sztuki, przynależnej do bastionu kultury wysokiej.
___
Ela Waszczuk – z urodzenia Kaszubka, z racji miejsca zamieszkania kołobrzeżanka. Zawodowo zajmuje się projektowaniem instalacji elektrycznych w budownictwie, natomiast fotografią interesuje się od czasów szkoły średniej. Jest fotograficznym samoukiem.
Jest członkiem rzeczywistym Stowarzyszenia Twórców FOTOKLUB Rzeczypospolitej Polskiej z tytułem artysty fotografika, członkiem Stowarzyszenia Marynistów Polskich, członkiem Fotograficznej Grupy Twórczej „Kontur” oraz członkiem Stowarzyszenia Artystów "Grupa KOŁOBRZEG". W lipcu 2013 r. uzyskała tytuł artysty nadany jej przez Międzynarodową Federację Sztuki Fotograficznej w Paryżu. W 2014 r. Fotoklub Rzeczypospolitej przyznał jej srebrny medal za twórczość fotograficzną. W swojej fotograficznej pasji artystka poszukuje sposobu wyrażania własnych przeżyć i emocji. Jej prace zawierają najczęściej nastrój chwili, związany z upływem czasu, wiekiem, doświadczeniem… Mimo wszystko twierdzi „Jestem optymistką i w moich fotografiach staram się odzwierciedlać ciepło otaczającego świata”.
Ela Waszczuk z powodzeniem próbuje się mierzyć z fotografią kreacyjną, w przekształcaniu wyobraźni w fotograficzną rzeczywistość, co jest dla niej równie fascynujące jak malowanie obrazów i jest zarazem wyrazem artystycznej wypowiedzi w kwestii określonych miejsc, ludzi i wydarzeń. Z racji zamieszkiwania nad morzem, fascynuje ono artystkę również. Nie poznane do końca, wciąż inne, zmienne, budzi respekt i zaprasza do dalszego poznawania…
Ela Waszczuk fotografią artystyczną zajęła się dopiero 10 lat temu. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień w konkursach fotograficznych w Polsce i zagranicą. Brała z powodzeniem udział w konkursach fotograficznych w kraju i na świecie, m.in. jest laureatką II miejsca w międzynarodowym konkursie o środowisku Bałtyku organizowanym przez Hanse Akademie w Lubece w 2009, uzyskała wyróżnienie w konkursie IPA 2010 w USA w kategorii sztuki piękne-abstrakcja a także uzyskała nominację do nagrody głównej w paryskim konkursie PX3. W roku 2011 wydała album fotografii pt. „Foto(ob)sesje”. Tematyka fotografii wykonywanych przez autorkę jest bardzo różnorodna, dla niej ważne jest wszystko, co jest godne uwagi nie tylko fotografa, ale również człowieka.
Sposób odbioru obrazu autorka pozostawia natomiast odbiorcy.
Wystawy indywidualne:
www.elawaszczuk.pl
elawaszczuk@wp.pl
Wystawa będzie czynna od 6 do 31 października 2014.
Podsumowanie wystawy i uroczysty finisaż odbędą się 30 października o godzinie 17:00.
Podsumowanie wystawy i uroczysty finisaż odbędą się 30 października o godzinie 17:00.
Tematem wystawy jest powiązanie formuły tańca klasycznego z rzeźbieniem przez naturę wapiennych tarasów Bawełnianych Zamków w tureckim Pamukkale. Wydawać by się mogło, że to porównanie czysto iluzoryczne lecz prawdą jest, że taniec towarzyszy człowiekowi niemal od zarania jego dziejów a struktura wapiennych tarasów też jest kształtowana od tysięcy lat. Jak kształtowały się umiejętności tańca, przekształcały układy choreograficzne, tak woda liżąca stoki Pamukkale wyrzeźbiła na ich powierzchni ogrom bogactwa, dający podobne doznania wizualne i estetyczne co taniec. Tu też czas odgrywał niepoślednia rolę w dochodzeniu do uzyskania efektu artystycznego bogactwa struktur. Tak samo czas w nauce tańca klasycznego, od wczesnego dzieciństwa po wiek młodzieńczy odgrywa nie-poślednią role w kształtowaniu cech przypisanych tej dziedzinie sztuki. Każdy dzień ćwiczeń jest oku-piony ciężką pracą i opromieniony słońcem odbijającym się w wodach spływających po Bawełnianych Zamkach o zachodzie słońca. Im dalej w czas, tym więcej słońca opromienia twarze adeptów Terpsy-chory, której dotyk zaledwie, wyzwolił w nich potrzebę doskonalenia tanecznych pas. Po latach, część z nich, jako świadomi tancerze znajdzie się na zawsze w ramionach Terpsychory, by jej nie opuścić do końca życia, tak wielka bowiem będzie ich miłość i namiętność.
Jak wielkiej przecudnej urody tarasy, tak wielkie będą ich umiejętności wyzwalające w widzach wzru-szenie i podziw.
Fotografie te to metafora pokazująca przeobrażenie małych adeptów tańca w dojrzałych tancerzy, wyłaniających się z mroku nieświadomości uprawianej sztuki, opromienianych coraz mocniej odbla-skami słońca, niczym jupiterami na scenie, by spełniać marzenia o podboju scen baletowych świata. Fotografia czarno-biała doskonale tu koresponduje z refleksami słońca odbijającego się w wodzie ta-rasów Pamukkale, stwarzającymi wrażenie ozłacania obrazu. Faktury tarasów stanowią jednocześnie dekoracje, w których poruszają się mali tancerze, wyłaniający się jakby z otchłani w przestrzeń, którą należy zawłaszczyć tańcem.
To pean na cześć ich ciężkiej, codziennej, mozolnej pracy nad sobą, własnymi słabościami, nad mdle-jącym z wysiłku ciałem, po to, by choć na chwilę w dorocznej gali baletowej błysnąć tym, co najcen-niejsze - pasją, talentem i urokiem nieopierzonych przecież jeszcze tancerzy, wzbudzając w widzach niekłamany podziw dla ich umiejętności. Mali i trochę bardziej dojrzali adepci baletu dają z siebie to co najcenniejsze, umiłowanie tańca klasycznego, udowadniając, że wbrew powszechnej komercjaliza-cji, są miłośnikami sztuki, przynależnej do bastionu kultury wysokiej.
___
Ela Waszczuk – z urodzenia Kaszubka, z racji miejsca zamieszkania kołobrzeżanka. Zawodowo zajmuje się projektowaniem instalacji elektrycznych w budownictwie, natomiast fotografią interesuje się od czasów szkoły średniej. Jest fotograficznym samoukiem.
Jest członkiem rzeczywistym Stowarzyszenia Twórców FOTOKLUB Rzeczypospolitej Polskiej z tytułem artysty fotografika, członkiem Stowarzyszenia Marynistów Polskich, członkiem Fotograficznej Grupy Twórczej „Kontur” oraz członkiem Stowarzyszenia Artystów "Grupa KOŁOBRZEG". W lipcu 2013 r. uzyskała tytuł artysty nadany jej przez Międzynarodową Federację Sztuki Fotograficznej w Paryżu. W 2014 r. Fotoklub Rzeczypospolitej przyznał jej srebrny medal za twórczość fotograficzną. W swojej fotograficznej pasji artystka poszukuje sposobu wyrażania własnych przeżyć i emocji. Jej prace zawierają najczęściej nastrój chwili, związany z upływem czasu, wiekiem, doświadczeniem… Mimo wszystko twierdzi „Jestem optymistką i w moich fotografiach staram się odzwierciedlać ciepło otaczającego świata”.
Ela Waszczuk z powodzeniem próbuje się mierzyć z fotografią kreacyjną, w przekształcaniu wyobraźni w fotograficzną rzeczywistość, co jest dla niej równie fascynujące jak malowanie obrazów i jest zarazem wyrazem artystycznej wypowiedzi w kwestii określonych miejsc, ludzi i wydarzeń. Z racji zamieszkiwania nad morzem, fascynuje ono artystkę również. Nie poznane do końca, wciąż inne, zmienne, budzi respekt i zaprasza do dalszego poznawania…
Ela Waszczuk fotografią artystyczną zajęła się dopiero 10 lat temu. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień w konkursach fotograficznych w Polsce i zagranicą. Brała z powodzeniem udział w konkursach fotograficznych w kraju i na świecie, m.in. jest laureatką II miejsca w międzynarodowym konkursie o środowisku Bałtyku organizowanym przez Hanse Akademie w Lubece w 2009, uzyskała wyróżnienie w konkursie IPA 2010 w USA w kategorii sztuki piękne-abstrakcja a także uzyskała nominację do nagrody głównej w paryskim konkursie PX3. W roku 2011 wydała album fotografii pt. „Foto(ob)sesje”. Tematyka fotografii wykonywanych przez autorkę jest bardzo różnorodna, dla niej ważne jest wszystko, co jest godne uwagi nie tylko fotografa, ale również człowieka.
Sposób odbioru obrazu autorka pozostawia natomiast odbiorcy.
Wystawy indywidualne:
- "Hawaje" - w roku 2004 w Kołobrzegu,2005 w Świdwinie i Połczynie Zdroju oraz w Kołobrzegu
- "Przybliżenia" - 2005 w Koszalinie, 2006 w Połczynie Zdroju i Bytowie, 2007 w Kołobrzegu
- "Intropatia" - 2007 w Ustroniu Morskim, 2008 w Koszalinie
- "Światłem malowane" 2007 w Galerii Sztuki Współczesnej w Kołobrzegu
- "Morze tajemnic" "San Gallery" Kołobrzeg 2009, Instytut Polski w Bratysławie na Słowacji 2010, Książnica Pomorska w Szczecinie 2010, Galeria Autorska "Portret Świata" Koszalin 2010, Centrum Kultury Leżajsk 2011
- "Impresje korsykańskie" w "San Gallery " - mała galeria w Kołobrzegu 2010, 2011
- „Foto(ob)sesje” 2011 w Galerii Sztuki Współczesnej w Kołobrzegu
- „Wyspa śpiewających aniołów” w "San Gallery " - mała galeria, Kołobrzeg 2011
- „Ogród metafor” Muzeum Fotografii w Bydgoszczy maj 2012, Biblioteka Publiczna w Warszawie-Praga Południe grudzień 2012, Gubiński Ośrodek Kultury w Gubinie, marzec 2013, Muzeum Ziemi Kościerskiej w Kościerzynie, kwiecień-czerwiec 2013-06-06, Galeria MOKIS w Oleśnicy, lipiec 2013, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim, sierpień-wrzesień 2013
- „Dotyk Terpsychory” Galeria Sztuki w Bramie Wysokiej Białogard listopad-grudzień 2012, Klub SARP „Kawałek podłogi” w Koszalinie, lipiec – wrzesień 2013
- „Turecka podróż” w "San Gallery " - mała galeria, Kołobrzeg listopad 2012 - listopad 2013
- wystawa indywidualna „Życie po życiu” GSW – RCK Kołobrzeg, kwiecień- maj 2014
- wystawa indywidualna „Mish-Mash” w małej galerii „SAN GALLERY” w Kołobrzegu maj – listopad 2014
www.elawaszczuk.pl
elawaszczuk@wp.pl
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne na FB
Galeria Fotografii Ratusz na FB
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne już od ponad 55-ciu lat działa na rzecz kultury.
Od 2013 roku jest organizacją pożytku publicznego.
Przekazując nam 1% swojego podatku, pomagasz rozkręcać lokalną kulturę.
KRS 0000076428
75 1240 2816 1111 0010 4467 4192
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne
ul. Wyszyńskiego 28 a,
22-400 Zamość
NIP 922-243-27-33
Regon 950434444